Du är här: Om klubben

Säffle Karateklubb

Säffle Karateklubb startades 1981 och har idag ett 120-tal medlemmar.
Vi bedriver vår träning i Tegnérhallen, Säffle där vi har tillgång till pusselmatta och spegelväggar.

Klubben har framgångsrikt placerat sig på olika tävlingar under åren, nämnas kan bl.a. guld- och silvermedaljer på SM och Junior-SM, guld, silver och brons på WIKF-EM och WIKF-VM samt en mängd medaljer på DM, RM och andra tävlingar både i och utanför Sverige. Dessutom har klubben till dagens dato fostrat fem medlemmar i juniorlandslagstruppen.

Säffle-Tidningens Guldplakett, som är Säffle finaste idrottsutmärkelse, har tilldelats sex klubbmedlemmar; Mattias Holmgren 1992, Jörgen Johansson 1996, Julia Larsson 1998, Andreas Lindberg 2006, Sunita Memetovic 2008 samt Mikaela Lindberg 2011.

Klubbens historia

Karate var någonting nytt i Säffle i slutet av 1970-talet. Någonting som folk mest förknippade med exotiska kampsporter från östra Asien. - Från början var det mer en kampsport och ett sätt att leva. Man mediterade och tränade hårt, säger ordförande Mats Hareskog som var med och bildade klubben för över 27 år sedan.
Mats kom först i kontakt med karate när han gjorde lumpen 1976. När han kom tillbaka till Säffle upptäckte han att det fanns en klubb i grannstaden Åmål, ca. 2 mil väster om Säffle, och Mats började träna där 1977. I Säffle fanns på den tiden lite jujutsu och judo och ytterligare några personer från Säffle började träna lite karate i Åmål.
- Sedan var det någon som tyckte att vi skulle försöka få igång något i Säffle och i slutet av 1970-talet startade vi ett samarbete med judoklubben och jujutsun, säger Mats. Samarbetet resulterade i en verksamhet med namnet Enighet, som sedan utvecklades och 1981 bildades Säffle Budoklubb som senare bytte namn till Säffle Karateklubb.
- Det fungerade bra och vi startade också klubbar i Bengtsfors och Mellerud. Dessutom fanns klubben i Åmål kvar och vi var ganska många häromkring som tränade karate, säger Mats.

Nästa steg i utvecklingen var när Mats tillsammans med Jörgen Askfors startade gymmnet Spartacus 1983. - Då hittade vi ett bra sätt att tillfredsställa ungdomar med både träning och tävling och då blev det intressant för ungdomarna. Vi hade en hel del olika tävlingsformer där, bland annat en intern serie och olika katatävlingar, säger Mats och fortsätter:
- Som mest hade vi 180 tränande medlemmar i Säffle och det växte kraftigt under de här åren. Det bildades också en klubb i Grums, men 1989 sålde så Mats Spartacus och klubben sökte andra lokaler. Efter några år på Rotvägen, hamnade verksamheten till slut i Tegnérhallen, där träningen fortfarande bedrivs och utvecklas.

Verksamheten kom de kommande åren att minska successivt men klubben nådde framgångar på tävlingar. Mattias Holmgren tog klubbens första EM-medalj, och bl.a. Jörgen Johansson tog plats i organisationens landslag och tävlingsframgångar följde.
- Vi jobbade också med klubbarna i Åmål och Bengtsfors och var tränare där, säger Mats.

Medlemsantalet började att öka igen när klubben gick med i projektet IdrottsKul som riktade sig till barn i Säffle. När projektet hade tagit slut efter några intensiva år jobbades det fram en ny organisation inom klubben.
- Vi satte den tränande i fokus igen och det hände mycket. Under 2000-talet har det stegrats hela tiden och med mycket bra tränare som är förankrade i Säffle och som själva tävlar har intresset ökat igen, avslutar Mats.

Vår målsättning

Att bedriva traditionell karateträning men även att ge möjlighet till annan träningsform både tävlingsinriktad och i ren motionsform. Klubben skall även "fostra" medlemmarna till att utvecklas till ansvarstagande medborgare i samhället.
Klubben ska även kunna möta medlemmarnas behov med bl.a. utbildning som exempel ledarutbildning, massörutbildning etc. Samt erbjuda extra träning för de som tävlar eller vill träna mer.

Klubben arbetar mycket för att kamratandan skall utvecklas både i grupper och i klubben som helhet, man ska även känna sig delaktig och respekterad för den man är i vår klubb och känna stolthet över att vara medlem i Säffle Karateklubb.

Som medlem i Säffle Karateklubb är man olycksfallsförsäkrad genom Svenska Karateförbundet.

Säffle Karateklubb är del av nätverket Korona Wadokai.

Styrelse

Marcus Johansson, ordförande, Isabel Lindberg, kassör, Robin Olsson, sekreterare  samt Henrik Edin, valberedning.